Ett företag som håller, bygger på medarbetare som håller

Arbetsklimatet och kulturen är avgörande för ditt företags välmående, och därmed för ditt resultat. Det hänger bland annat ihop med att dina medarbetare bär ansvaret för kundrelationerna. Trots att denna insikt varken är ny eller särkilt kontroversiell, är det för långt ifrån alla som utvecklar sina företag med fokus på att människorna i organisationen ska må bra och hålla i längden. Men trenden svänger.

Allt fler pratar om empatiskt ledarskap, som företagsgrund liksom konkurrensmedel. Så hur gör man? För det första måste man vilja. Och för dig som vill, bjuder jag på tre enkla verktyg samt en svårare utmaning — tryggheten. En grundsten som måste på plats och som man aldrig kan sluta jobba med. Den kommer att betyda allt.

 
 

Hårdare, bättre, snabbare, starkare...

Du känner säkert igen dig. De kantiga klyschornas försök att omfamna din övertygelse, inte bara i din yrkesvardag utan även när du går hem som en vanlig människa i vår moderna tid: ”Världen snurrar bara snabbare och snabbare”, ”Vi måste hänga med”, ”Vi måste bli mer effektiva” … Men är allt det där verkligen sant? Är det så vi ska leva livet? Blir vi bättre som människor? Och hjälper verkligen ett sådant fokus oss att utvecklas i vår profession?

”Människor som mår dåligt presterar sämre, det finns det forskning som bevisar.”

Det är klart att frågorna är relevanta i sina sammanhang, men när den här typen av närigt affärsfokus får genomslag i allt, förgiftar det ditt ledarskap och ganska fort hela företagskulturen. Människor som mår dåligt presterar sämre, det finns det forskning som bevisar. Samtidigt är det väl ingen som tvekar över att när människor mår bra på en arbetsplats skapas ett konstruktivt beteende — och ett resultat därefter. 

Ett företag som håller, bygger helt enkelt på medarbetare som håller.

 
 

Strukturförändring för kulturförbättring

Ofta görs strukturella förändringar i företag med fokus på att skapa arbetseffektivitet med ekonomiska incitament. Om man tänker som man gjorde på 80-talet är det fullt förståeligt, men det är lite som att säga: ”Hur kan jag utnyttja dig som anställd på ett bättre sätt så att du kan ge mig ännu mer pengar”.

I första hand handlar allting om vilket företag man vill vara — till exempel det som många helst av allt vill jobba på! Det behöver för den delen inte vara i världen, eller ens i din bransch eller stad. Men det kan ju vara bra med en kombination av de två sistnämnda åtminstone. Om man lyckas med det så har man skapat ett unikt och långsiktigt konkurrensmedel som heter duga. Och så klart, ett bra och välmående företag i grunden. Men hur kommer man dit?

Det bästa av allt är att du kan börja här och nu.

 
 

Familjen först

Om det är någonting vi som ledare bör bli mer effektiva på , är det att fånga upp hur varje enskild människa mår. Speciellt ju större organisationen blir! Men även små företag har väldigt stor glädje av att skapa enkla vägar mellan medarbetare och ledning. Det är bara att gå till sig själv och till det man har närmast — om det känns som en utmaning att verkligen veta hur alla i din egen familj mår varje dag, så är det förmodligen även det i ett företag med bara fem kollegor.

Likväl som du bör skaffa dig enkla mätverktyg bör du också kunna återkoppla och verka i organisationen som empatisk ledare och medmänniska. Här är tre bra saker som fungerar i praktiken och är lätta att implementera. Vi har själva använt dem i över tio år och kan med gott samvete påstå att vi kan mäta välmående kontra resultat.


  1. Lyssna på hur mycket människor skrattar.

  2. Använd siffror för att kommunicera känslor.

  3. Visa att du menar allvar redan i kontraktet. 

 

Skratt

Först till skrattet i ditt öra. Det är ett superenkelt mätverktyg men minst lika värdelöst om du inte tar det på allvar. Ta för vana att känna av stämningen genom att lyssna och jämföra hur mycket det skrattas. Skapa en skrattskala, använd den varje dag, reflektera. Skrattet ger en fingervisning på hur avslappnade alla är, vi människor har mycket närmare till skratt i miljöer där vi känner oss trygga. Och just trygghet är det du vill skapa. Jag återkommer till det.

”Att sätta siffror på sina känslor är inte ett dåligt ekonomiskämt utan ett sätt att underlätta för dina medarbetare att tydligt visa hur de känner och upplever sin situation.”

Siffror

Att sätta siffror på sina känslor är inte ett dåligt ekonomiskämt utan ett sätt att underlätta för dina medarbetare att tydligt visa hur de känner och upplever sin situation. Vi använder oss av en enkel rapport där alla varje månad anger ett värde för bland annat gemenskapen, tryggheten, stressnivån, planeringen och arbetsglädjen. Det är alltid lättare att först sätta en siffra på en känsla och sedan prata om den. Detta ger också dig som ledare ett tydligt mätverktyg — stämmer verkligen din maggropskänsla, har tidigare åtgärder hjälpt? Hälsorapporten blir även ett bra och snabbt underlag för dig att veta vilka individuella stöd som behövs eller var ditt övergripande fokus bör ligga framöver.

 

Allvar

I grund och botten handlar allt såklart om vilket företag man vill vara. Och oavsett vad det är, måste man visa det tydligt redan i kontraktet. Om man tror på kraften i ett företag där det ges möjlighet för riktigt duktiga människor att samlas, effektivt göra stor nytta tillsammans, utvecklas individuellt och inte behöva jobba ihjäl sig på resan — måste relationen återspeglas av detta redan i första handskakningen. På Resursgruppen är det till exempel normala arbetstider som gäller och belastande perioders merarbete kompenseras med ledighet. Men med det sagt kan man vara flexibel med när man börjar och slutar. Och man får en bra grundlön, vi använder inga belöningssystem som bonusar eller provision. För oss handlar det om att tydligt skapa skillnad i en bransch där det ofta verkar handla om pengarna när det egentligen handlar om människorna.

 

Skapa tryggheten, så kommer ansvarstagandet

Nu till någonting lite svårare, men kanske det viktigaste av allt. Självklart går det inte bara att försöksimplementera tre punkter från en webbsida utan att verkligen mena allvar med att bygga en empatiskt företagskultur.

”I en organisation där det finns en stark grundtrygghet, finns det också tillit till varandra och därmed ett starkt självförtroende.”

En av de största utmaningarna som ledare är att undvika det som en del kallar för ”micro management”. Att detaljstyra, peta och systematiskt följa upp sakresultat är ett lika ineffektivt ledarskap som det förgiftar kulturen med osäkerhet och dålig hälsa. Jag ser det som viktigt att anställa personer som kan sin grej, och ge dem mitt fulla förtroende. Men inte bara det, som ledare måste man alltid bära med sig rollens viktigaste verktyg — att stå bakom alla, att ta riskerna, att lyfta och ge cred till medarbetarna när det går bra men att ta smällen själv när det går dåligt. Varför?

I en organisation där det finns en stark grundtrygghet, finns det också tillit till varandra och därmed ett starkt självförtroende. När människor känner sig trygga vågar de ta egna beslut — något som är avgörande för effektiviteten på ett företag. I en företagskultur där det finns inbyggt att man hjälper varandra och där någon starkare alltid står bakom dig, växer också ett starkt ansvarstagande. Och därmed utvecklingen.

På ett sådant företag är alla bra (alltid!)

 

Skribent: Bengt R Andersson, Resursgruppen

 
 
 
Fredrik Silow

Marketing is my job. Photography, my love. Astronomy — my life. And long runs through the woods, keeps me on track.

https://www.mannenihatten.se
Nästa
Nästa

Tillbaka till framtiden